۱۳۹۰/۰۷/۲۵

آیت‌الله کاشانی ضد انگلیسی است اما ...

در دوران ملی شدن صنعت نفت، مصدق، پشتیبانی شماری از چهره‌های برجسته به‌ویژه آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، فعال‌ترین روحانی آن دوره در حوزه‌های سیاسی را نیز به همراه داشت. کاشانی به هنگام طلبگی در نجف در قیام شیعیان عراق بر ضد بریتانیا در اوایل دهه‌ی ۱۳۰۰ خورشیدی مشارکت کرده بود. شایع بود که پدر روحانی وی نیز در نبرد با انگلیسی‌ها جان خود را از دست داده است.

خود کاشانی نیز چندین بار به دلایل مختلف به زندان افتاد: توسط انگلیسی‌ها به اتهام ارتباط با «ستون پنجم» آلمان در سال ۱۳۲۲؛ توسط احمد قوام برای مخالفت با مذاکرات نفتی ایران و شوروی در سال ۱۳۲۴؛ و توسط شاه در سال ۱۳۲۸ به ظن اینکه وی در آینده از جمله‌ی قاتلان وی خواهد بود.

سفارت بریتانیا گزارش داد که او «دشمنی سرسختانه‌ای با انگلیس دارد» و «حمایت سیاسی-مذهبی» برای مصدق فراهم می‌کند، اما می‌توان او را با حق‌السکوت آرام کرد زیرا او و پسرش «اهل معامله»اند و در صورت پیشنهاد «مبالغ چشمگیر» آن را می‌پذیرند.

● تاریخ مدرن ایران؛ یرواند آبراهامیان؛ ترجمه‌ی محمد ابراهیم فتاحی؛ صفحه‌ی ۲۱۳ و ۲۱۴

پی‌نوشت:
دکتر محمود کاشانی فرزند آیت‌الله کاشانی، دانش‌آموخته‌ی «حقوق» است. او پس از پیروزی انقلاب، چندین بار نامزد تصدی مقام ریاست‌جمهوری شد؛ اما با وجود تأیید صلاحیت، در کسب حمایت مردمی و دستیابی به این پُست ناکام ماند.

۲ نظر:

  1. متن شما دور از انصافه، پسری که در گزارش انگلیس اسمش اومده فوت کرده و این آقای محمود کاشانی که استاد حقوق هم هست یکی دیگه از پسرهای آقای کاشانیه

    پاسخحذف
  2. ضمن تشکر از نظر شما؛

    در کجای این متن، بی‌انصافی وجود دارد؟

    از کجای این متن پی بُردید که منظور سفارت بریتانیا، محمود کاشانی نبوده و یکی دیگر از پسران آیت‌الله کاشانی بوده است؟

    پاسخحذف

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!