۱۳۸۲/۱۲/۰۸

وبلاگ‌نویسی و ویژگی‌های آن

يكي از وبلاگنويسان محترم با ارسال ايميلي سوالاتي را راجع به وبلاگنويسي مطرح كرده و خواستار پاسخگويي شده‌اند . هر چند ايشان عنوان كرده‌اند وبلاگ اينجانب چون بسياري از وبلاگهاي طرف پرسش ايشان به طور تصادفي انتخاب شده‌اند اما نحوه اين تصادفي انتخاب كردن براي نگارنده مبهم است . به هر حال از آنجا كه طرح چنين پرسش‌هائي را مفيد براي جامعه وبلاگنويسان ايران زمين مي‌دانم به پرسشهاي ايشان پاسخ گفته‌ام :

1-چند وقت است كه وبلاگ مي نويسي ؟ ………… حدود دو ماه به طور فعال

2- ازچه طريقي با فضايي بنام وبلاگ آشنا شدي ؟ ………… از طريق يكي از دوستان وبلاگنويسم

3- چقدر به مسائل جانبي وبلاگت اهميت مي دهي؟ ( طراحي قابل وبلاگ ، لوگوي وبلاگ ، اسم وبلاگ ) ………… اين موارد بستگي به نظر نويسنده و موضوعي است كه وبلاگنويس آنرا پي ميگيرد . در عين حال كه وبلاگهائي كه تنها ظاهر زيبائي دارند و حرفي براي گفتن ندارند مطلوب نيستند وبلاگهائي هم كه داراي بار موضوعي بسيار قوي هستند ( در مورد هر موضوعي ) اما ظاهر فوق‌العاده ساده و پيش‌پاافتاده دارند و از همان قالبهاي رايج و بسيار ساده تكراري بهره ميگيرند نيز به دليل عدم چشم نوازي ظاهري ، جذاب و گيرا نيستند . نگارنده اين وبلاگ در مورد ظاهر آن به چند نكته توجه داشته است : اول ظاهر وبلاگ نه در حد قالبهاي از پيش آماده ساده و تكراري و كليشه‌اي باشد و نه آنقدر شلوغ باشد كه مراجعه كننده را سردرگم كند اين بيشتر به نظر اينجانب و نوع موضوعات مطرح در اين وبلاگ كه غالبا سياسي است برمي‌گردد . ثانيا به دليل نوع مطالب كه نياز به مطالعه خواننده دارد به هماهنگي رنگها براي مطالعه راحت تر و عدم خستگي چشم خوانندگان به عنوان يك پارامتر مهم نگاه كرده و ميكنم . انتخاب رنگ پس زمينه مقالات دقيقا با عنايت به همين موضوع بوده است هر چند وبلاگهاي با پس زمينه سياه در اين زمينه مطلوب‌تر هستند . در كنار دو عامل ياد شده همچنان چشم‌نوازي و طراحي زيباي وبلاگ را عامل تحريك كننده مناسبي براي خوانندگان ميدانم .

4- تا چه حد مشخصات واقعي خودت را در وبلاگ مطرح كرده‌اي ؟ ………… به طور كامل . در واقع اين وبلاگ از وبلاگهاي كاملا شناسنامه دار است كه از امتياز ناشناس ماندن خود را محروم كرده است .

5- چند وقت يكبار وبلاگت را به روز ميكني ؟ ………… حداكثر هر 4 روز يكبار مگر اينكه واقعا به دليل گرفتاريهاي شغلي يا خانوادگي قادر به نگارش مطلبي نباشم .

6- آيا فضاي وبلاگ براي تو امكان بيان حرفها و انديشه هايت را در زمينه مورد علاقه ات فراهم كرده است؟ (تا چه حد؟ ) ………… تا حد بسيار زياد . در واقع محدوديت بسيار كمي در اين حوزه وجود دارد . اما به دليل شناسنامه دار بودن وبلاگ و مشخص بودن نويسنده وبلاگ همچنان محدوديت دارم و نميتوانم برخي مسائل مورد علاقه‌ام را مطرح كنم .

7- آيا فضاي وبلاگ براي تو امن و مورد اعتماد است؟ ( چقدر مسائل شخصي و نظرات خصوصي خود را در آنجا بيان ميكني؟ ) ………… همچنان كه پيش از اين گفتم به دليل مشخص بودن نويسنده اين وبلاگ ، اينجا كاملا امن و قابل اعتماد نيست . مشي بنده مطرح كردن مسائل خصوصي‌ام كه خواننده بسياري را جلب ميكند ، نيست .

8- تا چه حد در نوشته هايت در وبلاگ دست به خودسانسوري ميزني؟ ………… به دليل سياسي بودن اكثر مطالب مجبور به اينكار هستم ، آنهم در بسياري موارد !

در مدت وبلاگ نويسي ات از ميزان خودسانسوري ات كم شده يا بيشتر شده ؟ ………… به ميزان اندكي ، كم شده است .

9- چقدر در نوشته هاي وبلاگت از خط قرمزهاي جامعه عبور ميكني ؟ ………… تا حدي كه ناچار به خودسانسوري مطالبم شوم و زهر نيش قلمم را بيش از اندازه ظرفيت جامعه و حاكمان بيابم .

10- آيا وبلاگ نويسي براي تو هويت جديدي جداي از هويت و شخصيت واقعي ات بوجود آورده ؟ ………… در واقع خير ، چون هويت وبلاگي بنده و هويت واقعي ام تفاوتي ندارد . اما موجب يافتن دوستان بسيار عزيزي شده است كه هرگز در دنياي واقعي قادر به يافتن آنها و برقراري ارتباط با آنها نبودم .

11- آيا اين هويت جديد را خودت بوجود آورده اي؟ چقدر به هويت خودت نزديك يا دور است ؟ ………… همان هويت اصلي است . فرقي ندارد . هويت افراد در اينترنت بر اساس گفته ها و نوشته هاي آنها خود به خود حاصل ميشود .

12- آيا اين هويت جديد از طرف مخاطبين وبلاگت بوجود آمده يا تشديد شده ؟ …………خير . چنين اتفاقي نيافتاده است .

۱۳-وبلاگ نويسي و وبلاگ گردي تا چه ميزان از تو زمان ميگيرد ؟ آيا جز اوقات فراغت تو محسوب مي شود ؟ ………… بله . به دليل آنكه شغل من كاملا متفاوت با مطالبي است كه مينويسم تنها در اوقات فراغت قادر به نوشتن يا وبگردي هستم .

1۴- آيا وبلاگ نويسي و وبگردي برايت تبديل به يك عادت شده؟ هر از چند گاهي به وبلاگهاي ديگران سر مي زني؟ ………… متاسفانه تا حدي تبديل به عادت شده . هر چند جلوي خودم رو ميگيرم اما بعضي وقتها تا چند ساعت فقط در وبلاگها و سايت ها گشت ميزنم . در مورد وبلاگهاي مورد علاقه‌ام چه آنها كه لينكشان در وبلاگم موجود است چه آنها كه نيست تقريبا هر شب سر ميزنم .

1۵- آيا دروبلاگ خواني گزينش خاصي داري؟ وبلاگهاي خاص و مشخصي را ميخواني ؟ …………. بله دقيقا . چون هر وبلاگ داراي مطالب زياد و در عين حال لينكهاي مرتبطي است كه مطالعه انها مدتها وقت ميگيرد . به وبلاگهائي سر ميزنم كه واقعا حرفي براي گفتن داشته باشند . نگاه نو و جديد و تازه . مثالش همين لينكهائي است كه در وبلاگم آورده‌ام .

1۶- در خواندن وبلاگها چقدر وبلاگهاي جديد و تصادفي ميخواني ؟ ………… در موقع وبگردي زياد پيش مي‌آيد . بسياري از وبلاگها يا سايت‌هائي كه به دنبالشان بوده‌ام در همين وبگردي‌ها يافته‌ام .

1۷- آيا در وبلاگت link وبلاگهاي ديگران را گذاشته اي ؟ اگر بله ، با چه معياري اين وبلاگها رو انتخاب كرده‌اي ؟ ………… بله . اولا نزديك بودن به افكار نويسنده ؛ ثانيا داشتن مطالبي كه بنده بسيار به آنها علاقمندم اما به دلايلي قادر به بيان آنها نيستم يا شيوه بيان دوستان شيواتراست . به طور مثال در زمينه شعر ، شعرگونه‌ها ، مسائل سياسي و اجتماعي و …

1۸- آيا وبلاگ نويسي بر روابط اجتماعي تو تاثير داشته؟ آيا منزوي تر شده اي ؟ يا بلعكس ؟ ………… اينترنت به طور عام و وبلاگنويسي به طور خاص انزواي اجتماعي را به همراه دارد . در واقع موجب ميشود فرد پاي كامپيوتر ميخكوب شود و فقط در دنياي مجازي سير كند . اثر چت از اين دو نيز بيشتر است .

1۹- آيا در مدت وبلاگ نويسي ، تا به امروز جذب گروه ها و حلقه هاي وبلاگي شده ايد ؟ ………… در مواردي نظير امضاي بيانيه‌ها بله . اما غير از آن خير .

۲۰- آيا تا بحال در قرارهاي وبلاگي حضور داشته اي ؟ ………… خير

2۱- آيا قرارهاي وبلاگي و ملاقاتهاي حضوري تاثيري در نوشته هايت داشته ؟ …………

2۲- آيا وبلاگ نويسي و حضور در اين فضا ،تاثيري در روش گفتگو و پذيرش افكار جديد ، براي تو داشته است؟ چقدر تحمل نظرات مخالف در تو بالا رفته ؟ ………… اصولا به تعامل افكار معتقدم اما بي‌شك فضاي وبلاگنويسي به دليل دو طرفه بودن ، ظرفيت تحمل افراد را تا حد قابل ملاحظه‌اي بالا مي‌برد . بنده نيز از اين امر مستثنا نيستم .

2۳- چرا وبلاگ مي نويسي؟ …………. اين پرسش بسيار كلي مطرح شده است به اين معني كه چرا مثلا كار ديگري نميكني يا چرا سايت راه نمي‌اندازي و … اما براي اين قلم كه كمتر جاي ديگري را براي بيان افكار و تحليل‌هاي خويش مي‌يابد و كمترين محدوديت در زمينه ارتباط دو طرفه آنهم با قشر فهيم و تحصيلكرده را وبلاگ ميداند و مسدود شدن سايت ها مانع از آن ميشود كه امكان پر سهولت وبلاگ را رها كند وبلاگنويسي بهترين راه « وجود داشتن و رشد كردن » است .

2۴- تا چه حد امكان برقراري ارتباط با جنس مخالف در وبلاگ برايت اهميت دارد؟ ارتباط دوستانه ،آزاد و غير رسمي ………… به هيچ وجه اهميتي برايم ندارد .

2۵- آيا وبلاگ براي تو موقعيت جديدي براي ارتباط با جنس مخالف (پسر/دختر) بوجود آورده است؟ ………… خير ، به هيچ وجه .

2۶- بنظر تو وبلاگ نويسي در ايران همچون برخي پديده ها يك تب اجتماعيست؟ ………… براي كساني كه صرفا برايشان طبق مد رفتار كردن مهم است يا تنها مي‌خواهند بودن خود و تاثير گذاريشان را به اثبات برسانند وبلاگ يكي از بهترين ابزارهاست . اما چون ساير پديده‌هاي اجتماعي پس از مدتي تب آن نيز مي‌گذرد و اهالي واقعي اين عرصه مي‌مانند و خوانندگانشان . 26- فكر ميكني چرا جوانها وبلاگ مي نويسند؟ ………… وبلاگنويسي مختص جوانها نيست اما براي جوانها جائي بهتر از وبلاگ براي ابراز وجود و بيان آزادانه عقايدشان بي‌دغدغه نصيحت و مزاحمت بزرگان و حاكمان وجود ندارد . رايگان بودن را هم به آن بيفزائيد كه جوانان امروز اكثرا وضع شغلي و در نتيجه مالي خوبي ندارند .

27- بنظر تو اگر در مراقبتها و محدوديتهاي اجتماعي در ايران تغيير ايجاد شود ، ميزان استفاده جوانان از اينترنت ( وبلاگ ) تغيير ميكند ؟ ………… براي كساني كه به علت محدوديت‌هاي اجتماعي به وبلاگ رو آورده‌اند ، بله ، تغيير ميكند اما براي سايرين تاثيري ندارد چون ماهيت موضوعاتي كه آنها پيگيري ميكنند متفاوت است . اصولا يكي از مهمترين دلايل وبلاگنويسي عدم پذيرش جوانها در گروه ها و محافل و حلقه‌هاي فكري مورد علاقه آنان است كه آنها را از شكوفائي استعدادشان محروم مي‌سازد اما در وبلاگ و اينترنت اين نوشته‌ها هستند كه سخن مي‌گويند نه ظاهر نويسنده يا سن و سال او يا ….

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!