۱۳۹۰/۰۱/۰۹

چند گمان خطا درباره راز موفقیت!

پیرمرد دنیادیده‌ی موسپیدی می‌گفت، شما جوان‌ها درباره‌ی راز موفقیت سایر انسان‌ها به‌ویژه در زمینه‌ی کسب پول و رفاه و آسایش، چند گمان خطا دارید:

۱- گمان می‌برید برای دو برابر کردن درآمدتان باید دو برابر کار کنید! این را خر و یابو هم می‌فهمد! هنر انسان و عقل و شعورش به این است که با همان میزان کار کردن، دو برابر درآمد کسب کند! یا بهتر، با نصف میزان کاری که قبلاً می‌کرده، درآمدش را دو برابر کند! بنابراین به جای دو برابر کردن میزان کارتان، بنشینید و عقلتان را به کار بیندازید که چگونه می‌توانید بدون کار بیشتر، درآمدتان را بیشتر کنید!

۲- گمان می‌برید برای موفقیت به برنامه‌ریزی نیاز دارید! این هست ولی بیش از برنامه‌ریزی، به ریسک کردن و شجاعت خطر کردن و قدرت تصمیم‌گیری نیاز دارید! بسیاری از انسان‌ها فقط وقتی تصمیم به تغییر مسیر زندگیشان می‌گیرند که وضعیت پس از تغییر، برایشان کاملاً روشن و شفاف شده و درست مثل یک معادله‌ی ریاضی، جوابی واضح و آشکار داشته باشد! یعنی یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده که مو لای درزش نرود! چون در اغلب اوقات در زندگی ما انسان‌ها، چنین معادله‌ی درست و حسابی‌ای وجود ندارد و همیشه عواملی، مبهم و ناواضح هستند، به‌ناگزیر قادر به تصمیم‌گیری درباره‌ی زندگی خود نیستیم!
اصلاً نفس تصمیم‌گیری یعنی انتخاب وضعیت و شرایطی که درصدی ابهام و عدم وضوح در آن وجود دارد! مثل انتخاب رشته‌ی دانشگاهی، تغییر شغل، ازدواج و ...! اگر همه چیز روشن و آشکار باشد که جواب هم روشن و آشکار خواهد بود و "تصمیم‌گیری" و "انتخاب" اصلاً معنی نمی‌دهد!
البته ممکن است حاصل این گونه تصمیم گرفتن، شکست شما باشد! اما باید شهامت پذیرش شکست و اراده‌ی آغاز دوباره را داشته باشید! زیرا آنقدر که احتمال دارد با ریسک کردن و خطر کردن و تصمیم شجاعانه گرفتن، به موفقیتی بزرگ نائل شوید، با برنامه‌ریزی نمی‌توانید! (مگر با پشتکار فراوان در طول زمان و همزمانی بسیاری از شرایط و عواملی که در موفقیت شما دخیل‌اند که اصولاً کمتر اتفاق می‌افتد!)

۳- گمان می‌برید پول برای شما آرامش می‌آورد! پول برای شما آسایش می‌آورد نه آرامش! آرامش داشتن در زندگی در گرو عوامل بسیاری است که پول داشتن و رفاه، یکی از عوامل دست‌چندم آن است.

۴- پول خوشبختی نمی‌آورد، اما بی‌پولی بدبختی می‌آورد!

۳ نظر:

  1. سلام.ثروت(در نوشته شما:پول-که دقیق نیست)با "رفاه"فرق دارد.رفاه مفهومی اجتماعی از ثروت است که "آسایش هم می آورد"مثلن یک پولدار تهرانی ممکن است 3تا بنز دم خانه ش داشته باشد،ولی در شرایط راهبندان و یا نبودن جای پارک نمی تواند از مواهب این ثروتش(پولش)بهره مند شود.اما یک سوئدی بدون ماشین از او "مرفه"تر است،و قس الیهذا.لطفن مفاهیم خود را دقیق کنید.حالا اینجا هیچی،در نوشته مهم و پرادعائی مانند بیراهه جنبش سبز(که اتفاقن من با بخش مهمی ش موافقم)دقت مهم است.پایدار باشید

    پاسخحذف
  2. سلام.ثروت(در نوشته شما:پول-که دقیق نیست)با "رفاه"فرق دارد.رفاه مفهومی اجتماعی از ثروت است که "آسایش هم می آورد"مثلن یک پولدار تهرانی ممکن است 3تا بنز دم خانه ش داشته باشد،ولی در شرایط راهبندان و یا نبودن جای پارک نمی تواند از مواهب این ثروتش(پولش)بهره مند شود.اما یک سوئدی بدون ماشین از او "مرفه"تر است،و قس الیهذا.لطفن مفاهیم خود را دقیق کنید.حالا اینجا هیچی،در نوشته مهم و پرادعائی مانند بیراهه جنبش سبز(که اتفاقن من با بخش مهمی ش موافقم)دقت مهم است.پایدار باشید

    پاسخحذف
  3. از کامنت شما سپاسگزارم. با همفکری و نقد مستمر شما خوانندگان فهیم، دقت این قلم نیز بیشتر خواهد شد.
    خوشحال خواهم شد در مورد مقاله بیراهه‌ای که جنبش سبز می رود هم نقد یا موارد عدم دقت را ذکر کنید.

    با سپاس.

    پاسخحذف

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!