۱۳۸۴/۰۵/۲۲

فیلترینگ هوشمندانه‌ی بلاگ‌رولینگ و ماهیگیران فرصت‌طلب

ولوله‌ای كه هفته‌ی پیش به دنبال مسدود شدن سایت بلاگ‌رولینگ، در فضای وبلاگ‌شهر برپا شد حكایت از هوشمندی حركت سانسورچی‌های اینترنتی داشت. برخی دلسوزان و نكته‌سنجان، پیشاپیش نسبت به وابستگی بی‌حد و حصر وبلاگ‌ها به سرویس بلاگ‌رولینگ به عنوان یگانه راه ارتباطی میان وبلاگ‌ها، هشدار داده بودند اما به‌ظاهر گوش شنوا و سرویس جایگزینی برای این پُل ارتباطی سهل و ساده وجود نداشت. اكنون اگر چه فیلترینگ بی‌قاعده همچنان بی‌رحمانه و بی‌ضابطه به پیش می‌رود و سایت‌ها و وبلاگ‌های بیشتری را می‌بلعد اما می‌توان بسته شدن سایت بلاگ‌رولینگ را ادامه‌ی فیلترینگ هوشمندانه سایت‌ها و وبلاگ‌ها دانست كه از زمستان سال 83 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مسدودكنندگان نه تنها با شناخت دقیق از نقش "شبكه" به عنوان هسته‌ی اصلی قدرت‌گیری وبلاگ‌شهر، دست‌بكار انسداد بلاگ‌رولینگ شدند كه از روانشاسی اهالی این شهر شیشه‌ای نیز باخبرند. به دنبال هیاهویی كه بر سر بستن بلاگ‌رولینگ پدید آمد به فاصله‌ی اندكی فیلتر این سایت برداشته شد اما بار دیگر و این‌بار تنها در برخی شهرها فیلترینگ برقرار شد، بدین ترتیب هم مسدودكنندگان به مقصود رسیدند و هم دامنه‌ی اعتراض‌ها به‌شدت كاسته و در واقع محو شد.

سال پیش كه سایت بلاگ‌رولینگ چند روزی دستخوش خرابی شده بود، فرد دلسوزی گره از كار فروبسته‌ی بسیاری از وابستگان به سرویس بلاگ‌رولینگ گشود بی‌آنكه در برابر، اجر و مزد و پاداشی طلب كند. خلاصه‌ی كلام اینكه راه خلاصی از فیلترینگ بلاگ‌رولینگ ساده است. چاره‌اش تنها تغییر آدرس كدی است كه در وبلاگ كپی می‌كنید. اما این كار به متولی خیرخواهی محتاج است كه بی‌چشمداشتی، رنج قبول چند مهمان ناخوانده را به فضای سایت خود پذیرا شود و چندی فایل بلاگ‌رولینگ آنها را در سایت شخصی خود جای دهد. به همین راحتی!

حال در این وانفسا، گروهی فرصت‌طلب نیز به دنبال صید ماهی مقصود خود از این آب گل‌آلود هستند. فرشته‌ی نجاتی از سر یاری و همدردی، این راه حل پیش‌آزموده و موفق را بار دیگر ارائه داده است منتها با شرایطی كه صد البته از سر فرصت‌طلبی این دوست خیرخواه نیست! با تغییر كد بلاگ‌رولینگ -آنچنان كه ایشان پیشنهاد كرده‌اند- شاهد ظهور دو لینك ناقابل از وبلاگ ایشان در صدر و ذیل لیست پیوندهای خود خواهید بود كه آدرس این دوست اهل معرفت و مرام را در خود نهفته دارند و شما را به صفحه‌ای می‌رسانند كه تبلیغات چشم‌نواز گوگل، ستون سمت راست را زینت داده‌اند! دوست نازنین ما البته بدین حد هم قانع نشده است. با انجام تغییر یادشده، پس از لیست بلاگ‌رولینگ، چند تبلیغ ناقابل گوگل نصیبتان می‌شود كه شمارنده‌ی وبلاگ این دوست از خودگذشته و البته اُجرت تبلیغات ایشان را بالا می‌برد. حالا بنالید كه چه كنیم و چه نكنیم. این هم راه حل آسان و بی‌دردسر! دیگر چه می‌خواهید؟!

به عنوان راهی موقتی برای برقرار ماندن رشته‌ی پیوند میان وبلاگ‌ها می‌توان چند راهكار را به اجرا گذاشت:

● اكنون بیشتر وبلاگ‌ها بخشی ویژه را برای لینك به مطالب و یادداشت‌های خواندنی دیگران اختصاص داده‌اند. می‌توان با اهتمامی دو چندان برای تقویت این بخش (كه لینكده یا خواندنی‌های روز یا نظایر آن نام دارد) كاربران را از مطالب تازه و پرمغز دیگران آگاه كرد. وبلاگ‌های پرمخاطب و پربازدید می‌توانند در این وضعیت نقشی به‌مراتب پررنگ‌تر را ایفا كنند.

● سایت‌ها و وبلاگ‌هایی نظیر خبرچین، هفتان، صبحانه و نظایر آن می‌توانند به عنوان تابلویی از برگزیده‌های وبلاگستان، كاربران را در گزیده‌خوانی و گزیده‌جویی مطالب نغز و پُرمایه و به‌روز وبلاگ‌شهر یاری دهند. رسالتی كه تاكنون نیز بر دوش اعضاء فعال این سایت‌ها بوده است، اعضایی كه از سر دغدغه‌ی ارائه‌ی فرآورده‌های قلمی با كیفیت، وقت و انرژی خود در را در این راه صرف كرده‌اند.

● سرویس مسنجر نیز می‌تواند كمك خوبی در این زمینه باشد. دوستان می‌توانند با به‌روز شدن وبلاگ، لینك مطلب خود را به همراه موضوع یا عنوان آن برای دوستان خود بفرستند تا دست‌كم در این شرایط وقت كمتری از كاربرانی كه در ایران، اسیر این سرویس و فیلترینگ آن شده‌اند، تلف شود.

● اگر دوستی كه سال پیش با ارائه‌ی راه حل و مایه گذاشتن از خود، مشكل كاربران را تا رفع مشكل بلاگ‌رولینگ برطرف كرد، همت كند و همان راه حل را به طور عمومی با وب‌نگاران در میان بگذارد من به سهم خود حاضرم بخشی از فضای هاست را به این كار اختصاص دهم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!