۱۳۹۰/۰۷/۱۰

جبههٔ مشارکت اصفهان تابلوی خود را پایین کشید!


چندین سال پیش خانه‌ای در خیابان شمس‌آبادی اصفهان خریداری شد تا دفتر جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی شاخه‌ی اصفهان در آن دایر شود. از آنجا که احتمال برخورد با جبهه مشارکت در سال‌های آینده و مصادره‌ی اموال آن وجود داشت، تدبیر بزرگان اصلاح‌طلب بر این قرار گرفت که این خانه به نام بنیاد امام صادق که یکی از نهادهای فرهنگی-آموزشی-اقتصادی اصلاح‌طلبان اصفهان است، خریداری شود.


یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مستمر جبهه‌ی مشارکت اصفهان در این سال‌ها، برگزاری جلسات هفتگی در سه‌شنبه‌های هر هفته در محل همین خانه بود که خیلی زود به نام "جلسه‌ی سه‌شنبه‌ها" در اصفهان و کمی بعد در تهران مشهور شد. به همت جمعی از علاقه‌مندان به فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه که حتی بعضی عضو جبهه‌ی مشارکت هم نبودند، برنامه‌ی مدونی برای این جلسات تهیه و پیاده شد. هر فصل با یک موضوع (امنیت ملی، آمریکاشناسی، روشنفکری دینی، اقتصاد سیاسی، اندیشه‌ی سیاسی، دموکراسی، اصلاحات و...) نامگذاری و سخنرانانی برای ارائه‌ی بحث در نظر گرفته شد. در ابتدا سخنرانان از جمع حاضران در جلسات سه‌شنبه‌ها و نیز از فرهیختگان و نخبگان اصفهان بودند. با رونق گرفتن جلسات سه‌شنبه‌ها و گسترده شدن دامنه‌ی تأثیرگذاری آن و بالا رفتن کیفیت مباحث ارائه شده، سخنرانانی از تهران نیز ابراز تمایل کردند که در این جلسات شرکت کرده و به ارائه‌ی بحث بپردازند. اهمیت این جلسات تا بدان‌جا بالا رفت که برگزاری این جلسات و مباحث ارائه شده در آن، در کنار فعالیت‌های کانون فیلم و برنامه‌های شاخه‌ی دانشجویی، در عمل به مهم‌ترین بیلان کاری این گروه در اصفهان مبدل شد و جبهه مشارکت، به جز این فعالیت‌ها، عملاً کارنامه‌ی گفتنی دیگری در سطح اصفهان نداشت.

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ۱۳۸۸، جلسات سه‌شنبه‌ها به عنوان حساسیت‌برانگیزترین فعالیت جبهه‌ی مشارکت که محل تجمع نیروهای اصلاح‌طلب اصفهان نیز بود، تعطیل شد. در تمام این دو سال، اگر چه این دفتر سوت و کور بود و به جز سرایدار آن، کسی در آن حضور نداشت، اما تابلوی جبهه‌ی مشارکت همچنان بر سردر آن نصب بود. دو ماه پیش اما صبر بزرگان جبهه‌ی مشارکت سر آمد و این تابلو پایین کشیده شد و به جای آن تابلوی مدرسه‌ی پیش‌دبستانی امام صادق بالا رفت. درب آنجا هم، نقاشی شد تا حال و هوای مدرسه‌ای پیش‌دبستانی را بیابد.

خیابان شمس‌آبادی، محل تجمع مطب اکثر پزشکان معروف و داروخانه‌های مشهور و بیمارستان‌های پُرقدمت اصفهان و زمین‌های آن از گران‌ترین زمین‌های اصفهان است. طبیعی هم هست که در اختیار داشتن کوچک‌ترین قطعه‌زمینی در این منطقه به معنای امکان کسب سود اقتصادی فراوان است. اما واقعیت این است که بنیاد امام صادق به یُمن کیفیت بالای آموزشی خود، گوی سبقت را از بسیاری از رقبای خود ربوده و به یک بنگاه پُرسود اقتصادی تبدیل شده و کسب سود مادی از یک مدرسه‌ی پیش‌دبستانی در ترازنامه‌ی مالی این بنگاه عظیم آموزشی تأثیر فراوانی ندارد.

هیچ بعید نیست که برای تعطیلی این دفتر، اخطارها و هشدارهایی دریافت شده باشد، اما این تغییر کاربری، اولاً "خودخواسته" و به شکل پایین کشیدن تابلوی جبهه‌ی مشارکت اصفهان و در ثانی در راستای کسب "منافع اقتصادی" با تأسیس یک پیش‌دبستانی در این محل بوده است. به بیان دیگر حتی اگر فشارها برای تعطیلی این دفتر، طاقت‌فرسا و کمرشکن هم بوده، بزرگان اصلاح‌طلب می‌توانستند دست‌کم از تغییر کاربری محل به یک بنگاه اقتصادی خودداری کرده و انتقادهای فعلی را مبنی بر کسب منفعت اقتصادی به هر قیمت توسط آقایان، دامن نزنند.

این خانه اگرچه به بنیاد امام صادق تعلق داشته است، اما در رونق گرفتن آن، جمع مهمی از جوانان مشتاق اصفهانی مشارکت داشته‌اند که بی‌هیچ چشمداشت سیاسی و اقتصادی در پا گرفتن این محل کوشیده بودند. مالکیت معنوی این جوانان بر این محل، چیزی نیست که در سند ملکی این خانه درج شده باشد. و واقعیت تلخ این است که سهم معنوی این گروه در این تغییر کاربری، مغفول مانده و ضایع شده است.

وقتی گروهی از جوانان به میرحسین موسوی اعتراض می‌کردند که چرا از جبهه و جنگ و فرهنگ شهادت و بسیجی راستین سخن می‌گوید و رویگردانی جو زمانه را نسبت به این مفاهیم در نظر نمی‌گیرد، موسوی پاسخ می‌داد که: واژه‌ها، دژهای ما هستند؛ نباید اجازه دهیم دشمن ما این واژه‌ها را به نام خود مصادره کند. نباید تسلیم این روند شد؛ باید بکوشیم این واژه‌ها و این مفاهیم را از دشمن خود پس بگیریم و آنها را به معنای راستین و اصیل و واقعی خود برگردانیم.
اکنون می‌توان خطاب به مسؤولان جبهه‌ی مشارکت اصفهان خرده گرفت که چرا این خانه را که یکی از دژهای نیروهای اصلاح‌طلب اصفهان بوده است، اینچنین از هویت واقعی خود تهی کرده و رخت سودآوری اقتصادی بر آن پوشانده‌اند. مسأله، باز بودن یا بسته بودن این دفتر در شرایط کنونی نیست که خود به مقتضیات زمانه نیک آگاه‌ایم؛ مسأله، چگونه بسته ماندن این دفتر است!

● پی‌نوشت:
«پیام ایرانیان» آمادگی خود را برای درج هر پاسخی از طرف مسؤولان جبهه‌ی مشارکت اصفهان اعلام می‌کند.

● توضیح عکس:
عکس سمت راست، درب دفتر جبهه‌ی مشارکت اصفهان در مهرماه ۱۳۸۷ را نشان می‌دهد. عکس سمت چپ همان درب را در مهرماه ۱۳۹۰ به تصویر کشیده است.

۲ نظر:

  1. جناب برجیان عزیز سلام
    ضمن احترام به تمام اعضاو افرادی که در جبهه مشارکت فعال بودند
    معتقدم چرا شما در نوشته خود فقط به وجه اقتصادی این تغییر تکیه می کنی
    دوست خوب من در شرایط فعلی پرورش یک فرزند پویا در یک محیط اموزشی نواور و خلاق توسط معلم های فرهیخته از هرگونه فعالیت های سیاسی و ... موثر تر است افرادی هم اگر به دنبال کسب اون مالکیت معنوی خود(متاثر از نوشته شما یا ....) از فعالیت های خویش در دفتر سابق جبهه مشارکت هستند بهتر است در شرایط فعلی به یاری مدیران بنیاد بشتابند و در تعلیم و اموزش فرزندان اصفهانی که خیلی های انها فرزندان دوستان خودشان هم هستند به مدیران بنیاد کمک کنند من شخصا از اینکه بنیاد با این پتانسیل بالا یک گام دیگر در جهت تکمیل دوره های تحصیلی خود برداشت بسیار خرسندم البته شما را نمی دانم
    فکر می کنم با شناخت و اشنایی بیش از ده ساله ام از مدیران بنیاد به ویژه استادان ارجمندم آقایان ملایی و فقیه یقینا از این پیشنهاد صمیمانه استقبال خواهند کرد فکر کنم به امتحانش می ارزه امتحان کنید ضرر نداره
    برای شما هرکجا هستی ارزوی موفقیت سلامتی و شادابی روزافزون دارم.

    پاسخحذف
  2. چه کار بسیار خوبی کردین آقای برجیان که پیج فیس بوک هادی یزدانیُ دادین،واقعا شوکه شدم سردر مکان سابق جبهه مشارکت دیدم،واقعا یادش بخیر سال 87 که یادم میاد با الان که اوضاع رو میبینم فقط حسرت می خورم،واقعا نمی تونم تشخیص بدم که باز شدن دوباره جبهه مشارکت با توجه به هزینه های احتمالیش کار درستی هست یا نه،اما حداقل کاری که میشه کرد اینکه تلاشمون رو کنیم...

    پاسخحذف

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!