۱۳۹۰/۰۸/۰۷

هویت‌های سه‌گانه!

پیغام‌گیر موبایلم در این چند روز پر شده است از انواع و اقسام پیامک‌های تبریک ۷ آبان‌ماه سالروز تولد «کوروش کبیر». تا آنجا که حافظه‌ام یاری می‌کند، در سال‌های پیش، شاهد چنین موج فراگیر ارسال پیام‌های تبریک به مناسبت این روز نبودم. به فکر فرو رفته‌ام که امسال چه اتفاق تازه‌ای افتاده است؟ به‌ظاهر هر چه برخی مسؤولان و سخنوران و خطیبان بر طبل تحقیر و خوارداشت ایران پیش از اسلام می‌کوبند و صلابت و سرافرازی ملت ایران را تنها و تنها به علت توفیق آنان در گرویدن به دین اسلام می‌نمایانند، مخالفت و لجاجت با صدای بلند این فریادهای رسانه‌ای گسترده‌تر می‌شود. جلوه‌ای از این رقابت و دهن‌کجی، همین استقبال مشتاقانه از مناسبت‌هایی نظیر «تولد کوروش کبیر» است.
***
صدای رسیدن یک پیامک جدید می‌آید. بی‌حوصله موبایل را بر می‌دارم. نه انگار این بار قضیه فرق می‌کند! پیامک، تبریک سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه است. باز به فکر فرو می‌روم؛ در ذهنم مشغول اندیشه به وجوه هویت ایرانی-اسلامی مردم ایران هستم که صدای خبرنگار تلویزیون ایران بلند می‌شود:
می‌دانید که امروز سالروز تولد حضرت علی و حضرت فاطمه است؛ به همین مناسبت، گزارشی از سطح شهر تهیه کرده‌ایم که با هم می‌بینیم:
+ شما چند سال است ازدواج کرده‌اید؟
- ۴۰ سال.
+ از ازدواج‌تان راضی هستید؟
- بعله.
+ شما چند سال است ازدواج کرده‌اید؟
- ۱۸ سال.
+ از ازدواج‌تان راضی هستید؟
- بعله.
+ شما چند سال است ازدواج کرده‌اید؟
ـ ۲ سال.
+ از ازدواج‌تان راضی هستید؟
ـ بعله.

گویا نسل مردان و زنانی که از ازدواج‌شان راضی نیستند، ور افتاده است و آمار رسمی و نیمه‌رسمی میزان طلاق را هیچ‌کس نشنیده است: از هر ۴ ازدواج در ایران، یک مورد به طلاق رسمی، ۲ مورد به طلاق عاطفی و یک مورد به زندگی رضایت‌مندانه منجر می‌شود؛ به عبارت دیگر ازدواج‌ها در ۷۵٪ موارد به شکست می‌انجامد.
***
قدم‌زنان در پیاده‌رو راه می‌افتم و مغازه‌ها را نگاه می‌کنم و به تقارن سالروز تولد کوروش کبیر و سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه و تفاوت واکنش‌ها به همزمانی این دو روز فکر می‌کنم که تابلوی یک مغازه‌ی کادوفروشی، میخکوبم می‌کند:
جدیدترین وسایل برگزاری جشن هالوین رسید!
***
در کتاب‌های بسیاری درباره‌ی هویت سه‌گانه ایرانیان خوانده بودم: هویت ایرانیان، ترکیبی است از ایرانی بودن، اسلامی بودن و غربی بودن. ایرانی بودن به تاریخ ایران پیش از اسلام این مردم باز می‌گردد؛ اسلامی بودن به حمله‌ی اعراب به ایران و گرویدن ایرانیان به دین اسلام؛ و غربی بودن هم به موج گرایش به فرهنگ غرب که از مشروطه آغاز شد.
اما امروز که تقارن سه سالگرد از این سه ساحت فرهنگی بود، تازه جلوه‌ی غریب و شگفت این ملغمه را به‌خوبی لمس کردم!

● در همین زمینه از محمد معینی (نشانی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!