۱۳۹۰/۰۹/۰۳

روسری نه! آرایش آری!

برخی انتقاد می‌کنند که چرا زنان در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، با روسری در منزل راه می‌روند، با روسری به رختخواب می‌روند و با روسری و حجاب کامل از رختخواب بیرون می‌آیند؟ مگر محیط خانه مشابه محیط بیرون از منزل است که زنان را با حجاب و پوشش کامل به تصویر می‌کشید؟ زنان را در محیط منزل، درست همانگونه که واقعاً هستند به تصویر بکشید: بدون روسری و حجاب کامل، با لباس راحت منزل، با تمام مشخصه‌های لباسی که یک زن در منزل می‌پوشد.
اما من ندیده‌ام یکی از این منتقدین، به آرایش غلیظ خانم‌های بازیگر، انتقاد کند! آیا واقعاً خانم‌ها در منزل که هستند به این میزان آرایش می‌کنند؟ آرایش غلیظ یا آرایش مفصل و ظریف که ساعت‌ها وقت صرف کردن نیاز دارد؟ این مورد طبیعی است و آن یکی نیست...؟! بله...؟!

۵ نظر:

  1. سلام
    کلا می بینم تو همه نوشته هات ؛ چه وبلاگ و چه فیس بوک و... یک ژست مخالف به همه چی رو داری اراوه میدی
    این رو نتیجه سرخوردگی های سیاسی مختلف (چه از نظر نتیجه و چه از نظر جنس تفکر اطرافیان) میدونم.
    اینکه همیشه مخالفی ارزش تحلیل های درست رو هم از بین می بره

    پاسخحذف
  2. ضمن تشکر از نظر شما؛

    من کوشش می‌کنم تناقض‌های رفتاری دوستان منتقد یا تحلیل‌گر را برجسته و آشکار کرده و پیش چشم خوانندگان وبلاگ و کاربران فیس‌بوک بیاورم.

    متأسفانه، این ناسازگاری‌هایی اجزای فکری ما ایرانیان، بسیار گسترده و متنوع است. من هم نگاه منتقدانه‌ای دارم و نسبت به این تناقض‌ها حساس‌ام. شاید به همین دلیل حجم مطالب اینچنینی در وبلاگ بنده یا فیس‌بوکم زیاد است.

    در نهایت اینکه ضمن احترام به نظر شما، با آن مخالف‌ام. من دنبال ژست گرفتن نیستم. حُسنی هم در آن نمی‌بینم. شاید به قول شما ژست مخالفت دائم، ارزش یک سری تحلیل‌ها را از بین ببرد. ولی چاره چیست؟ لشکر موافق و هوراکش تا دلتان بخواهد هست اما آدم منتقدی که جسارت کند و خلاف جریان آب شنا کند (نه به قصد خودنمایی که به قصد نشان دادن بخش‌های دیگری از حقیقت) تا دلتان بخواهد اندک....

    پاسخحذف
  3. انتقاد از با روسری به رختخواب رفتن به دو دلیل است: 1- تضاد تقریبا 100 درصدی آن با واقعیت 2-دلیل دوم و شاید اصلی تر مخالفت با نوعی تعصب بیمارگونه نسبت به مساله حجاب است که منشا اینگونه نمایش دادن زنان است.
    اما آرایش کردن در خانه اولا 100% غیرواقعی نیست زیرا امروزه زنان فعالیتهای اجتماعی بیشتری چه در خانه و چه در بیرون آن دارند و دلیلی برای پاک کردن فوری آرایش در بازگشت به خانه نیست!. ثانیا در سینما و تلویزیون به دلایل مختلف از جمله نمایش چهره بازیگر با وضوح زیاد همواره حداقلی از آرایش لازم است و غلیظ! دانستن یا ندانستن آن بستگی به دید فرد دارد.
    در نهایت هم با شما موافقم که اجزای فکری ما ایرانیان تضاد بسیار دارد و یکی از دلایل آنرا وجود انواع استبداد و خصوصا استبداد مذهبی می دانم که موجب شده مردم یا آنچه را که در دلشان بوده بر زبان نیاورند ( که در نتیجه بصورت انواع عقده ها بروز کرده ) و یا برای بیان آن به انواع توجیهات غیر منطقی و مضحک و انواع پوششهای مذهبی یا سیاسی و ... روی آورند.
    موفق باشید.

    پاسخحذف
  4. از نظر شما استفاده کردم.

    سپاسگزاری می‌کنم.

    پاسخحذف
  5. هم از متن استفاده کردم و هم از نظرات!
    خوب بود
    ممنون

    پاسخحذف

لطفاً فقط در مورد موضوع این نوشته نظر بدهید. با سپاس!